Zákazník testuje – Dacia Duster

 

Dacia Duster má pověst neúnavného pracanta a exemplář, kteří „slouží“ u hasičů na brněnském Masarykově okruhu to dokazuje. Vedení okruhu po Dusteru sáhlo především pro jedinečný poměr užitnosti a ceny. A rozhodnutí vůbec nelituje.

Možná si řeknete, proč terénní auto na hladkou závodní trať. Na okruhu vás ale hned vyvedou z omylu. „Pohon 4x4 je pro nás nutností. Velmi často potřebujeme při zásahu projet kačírkem – tedy hlubokým štěrkem v únikových zónách. Tam se běžné auto s pohonem jedné nápravy zahrabe,“ vysvětluje sportovní ředitel Automotodromu Brno Miroslav Bartoš.

Duster navíc neslouží jen na dráze, musí se dokázat pohybovat po celém areálu okruhu. A kdo v Brně někdy byl na závodech, ví, že tak kopcovitý terén bude na jiném okruhu na světě těžko hledat. „Musíme být připraveni i na zásah mimo závodní dráhu. Musíme se umět vypořádat třeba s menšími požáry porostu nebo lesa, ke kterým může dojít kvůli použití zábavní pyrotechniky. V areálu máme navíc i dráhu offroadovou, kterou využívají automobilky k testovacím akcím a pořádáme na ní i výcvikové kurzy pro enduro motocykly. Proto je pro nás důležité, aby se Duster dokázal dostat všude,“ dodal Bartoš.

Čtyři kola hasičského dusteru pohání atmosférická benzinová „jednašestka“ s výkonem 105 koní. Kromě hmotnosti auta se musí vypořádat i s hasičskou výbavou, která zabrala prostor nejen v kufru, ale nahradila i zadní sedadla. Především jde o rozměrnou nádrž na vodu, kterou hasiči využijí při zásahu. I s tímto nákladem se Duster do sedmiprocentního stoupání před cílovou rovinkou šplhá svižně. Šestou rychlost, kterou ocení běžní uživatelé, ale na okruhu příliš nevyužije. Přece jen když už vyjede, většinou spěchá. Hasičský Duster je samozřejmě koncipovaný jako vůz pro první rychlý zásah. Na uhašení motorky většinou stačí, pokud jde do tuhého, je na okruhu i nákladní cisternový vůz.

A jak vypadá běžný pracovní den Dusteru? „Okruh je v provozu přes celou letní sezonu od rána až do večera. Po většinu času dráhu vytěžují klubové motocyklové závody, při kterých samozřejmě dochází k pádům. „Možná to mnoho lidí překvapí, ale máme desítky zásahů denně. Většinou jde jen o odvoz poškozené motorky, případy, kdy z motorky uniknou provozní kapaliny nebo zahoří, nejsou ale úplně výjimečné,“ popisuje Bartoš.

Za rok najede Duster kolem deseti tisíc kilometrů. Většinu z toho ale v plném zápřahu. „Spotřeba takto naloženého auta v režimu rychlých jízd samozřejmě není moc příznivá, ale to v našich podmínkách není prioritou. Potřebujeme především jednoduchý a spolehlivý vůz, který odvede svoji práci. V době, kdy všichni přecházejí na přeplňované maloobjemové motory, si vážíme i prověřené atmosferické jednotky, která možná svými papírovými hodnotami netrhá rekordy, ale snese hodně. Auto, u kterého bychom museli pořád přemýšlet nad dochlazováním turbodmychadla a podobnými věcmi, by pro nás ztrácelo smysl,“ konstatuje Bartoš.

V zatáčkách, kterými se každý rok v srpnu prohánějí závodnické legendy MotoGP v čele s Valentinem Rossim je Duster na svoji výšku překvapivě obratný. Samozřejmě to není závodní auto, ale na poměry SUV si vede velice dobře. A to i navzdory zmíněnému vybavení, které výrazně zvyšuje těžiště auta. „Momentálně máme na okruhu dustery dva – jeden civilní s pohonem předních kol a tento hasičský. Kdybychom vozový park dál rozšiřovali, určitě bude Duster opět v užším výběru,“ uzavírá Bartoš.